08-06-2008
Anti-reclame
Heeft u het ook in de krant gelezen of op TV gezien. De uitvaartbranche was weer eens negatief in het nieuws. Ondernemers die in het ziekenhuis of verzorgingshuis het mortuarium beheren zouden in sommige gevallen te gretig zijn met het aanbieden van hun dienstverlening. Zij hopen op deze manier de hele uitvaart te mogen doen. Iedereen spreekt er terecht schande van. De ellende is begonnen toen de zieken- en verzorgingshuizen als bezuinigingsmaatregel het mortuariumbeheer gingen afstoten. Uitvaartondernemingen zijn daarop ingesprongen met het idee dat er geen methode is om dichter bij toekomstige klanten te komen. Want hoe is de praktijk. De verpleegkundige geeft aan de nabestaande, na een overlijden, een kaartje waarop staat dat het mortuarium beheerd wordt door ondernemer X . De nabestaande neemt het kaartje voor kennisgeving aan en belt de ondernemer van zijn of haar eigen keuze. Deze regelt het verder met de mortuariumbeheerder af. Tot zover niets aan de hand. Ook is er niets aan de hand wanneer de nabestaande uit eigen beweging kiest om met de mortuariumbeheerder in zee te gaan. Kwalijk wordt het wanneer er druk wordt uitgeoefend op de nabestaande. Dat kan gebeuren door de verpleegkundige; "Wacht u niet te lang". Of, en dat is zeer kwalijk, door de ondernemer zelf die al aan het sterfbed of later per telefoon de nabestaande probeert te overtuigen om met hem/haar in zee te gaan.
Als de les voor iedereen is dat je als nabestaande altijd vrij bent in je keuze van de uitvaartondernemer vind ik de negatieve reclame positief.