Reclame en dood
Verleden week hoorde ik op de radio een vraaggesprekje met de heer Hilgers. Hij heeft grote ergenis aan reclame bij de dood. Het ergerde hem bij een uitvaart van een naaste dat ondernemingen steeds opvallender reclame maken. Hij noemde voorbeelden; reclame voor de onderneming op de rouwauto, de naam van de onderneming op de bedrijfskleding, op de paraplu's en zelfs op de asbus. Hij zei in het programma goed te begrijpen dat ondernemingen reclame maken, maar zou graag zien dat direct rond de uitvaart reclame achterwege blijft. Op de website "geen reclame bij de dood" roept hij op tot een integere discussie binnen de uitvaartbranche. De heer Hilgers heeft wel een punt. Veel begraafplaatsen en crematoria zijn overgenomen door uitvaartondernemingen of uitvaartverzekeraars, juist met de bedoeling hun naamsbekendheid te vergroten. Voor kleine ondernemers, zoals ikzelf, is het dan weleens lastig duidelijk te maken dat jij niet tot die groep behoort. Gelukkig is mijn gezicht bij velen bekend, maar eerlijk is eerlijk, ook ik maak via het condoleanceboek, op een bescheiden manier, reclame voor mijzelf.